Frequent flying is goedkoper dan internationaal treinen. Alleen een krachtig reisbeleid kan dit doen kantelen (NL)

Jolan Rijmenams
19 Jan 2024

Zakenreizigers nemen steeds minder het vliegtuig en een groot deel van de Belgische werknemers is voorstander van een duurzaam reisbeleid. Maar wanneer puntje bij paaltje komt, doet het prijskaartje bedrijven toch kiezen voor vliegen in plaats van treinen. Dit toont een nieuwe casestudie van Universiteit Antwerpen. Alleen forse maatregelen door de overheid kunnen hier verandering in brengen.

Nederland toont de weg: Internationale zakenreizen per trein groeit sterk (NL)

Bart Dumoulin
20 Dec 2023

Het aandeel van de internationale trein in zakenreizen van en naar Nederland is op korte tijd sterk gegroeid. Vier op de vijf reizen tot 400 kilometer gaat nu per spoor en één op de vijf tot 700 kilometer. Dat blijkt uit een analyse van reisgedrag onder grote werkgevers, gedaan door de Coalitie Anders Reizen en Natuur & Milieu.

Aanbevelingen voor een “Anders zakelijk reizen” beleid

Bart Dumoulin
26 Nov 2023

Heel wat bedrijven stoten minder CO2 uit door anders te reizen. Dat gebeurt door minder te reizen en te kiezen voor online meetings, maar ook door steeds vaker de trein te verkiezen boven het vliegtuig. Er zijn echter nog veel kansen om deze transitie te versnellen. Dat lukt alleen maar als alle spelers in de keten hun verantwoordelijkheid nemen en hun beleid aanpassen. Volgende aanbevelingen kunnen de transitie versnellen.

The business traveller is no flight fanatic

Naomi Cambien
10 Nov 2022

Top managers should introduce measures to reduce business flights, three quarters of employees think, according to a recent survey. Not just for its footprint, sustainable travel policies are also an important asset for employee wellbeing and in the war for talent. A great encouragement for the newborn Sustainable Business Travel Coalition.

Taking the train or bus instead of the plane: it does make a big difference

Jolan Rijmenams
26 Apr 2022

How much CO₂ can you save if you take the train or bus from Brussels for a city trip instead of flying? Research firm Transport & Mobility Leuven (TML) mapped it out for the 25 most popular European destinations. Conclusion: the train or long-distance bus have a significantly lower climate impact each time. It's up to the government to guide citizens' choices with investments in public transport and airline taxes.